Nieuws

Dr. Peter Van Daele: referentie in de endoscopische rug- en nekchirurgie wereldwijd

21 januari 2022
deel dit bericht:

Full-endoscopische ingrepen worden wereldwijd meer en meer de norm en standaard zorg voor rugoperaties, door hun extreem minimaal invasieve aard én zeer goede resultaten. Patiënten herstellen sneller, dit zonder pijn, met minder complicaties en met ultra korte ziekenhuis opnames.

Door deze bijzonder vooruitstrevende techniek kunnen patiënten majeure en zeer dure ingrepen voorkomen: zowel aan de rug als aan de nek kan zowel fusie- als discusprothese kan vermeden worden. De voordelen gelden niet enkel voor de individuele patiënt, maar ook voor de financiering van de gezondheidszorg, aangezien die goedkoper wordt.

Het wereldgebeuren in rug-endoscopie speelt zich op heden af in Zuid-oost-Azië. Recent werd daar het boek Full-Endoscopic Spine Surgery gepubliceerd. Dit is een referentiewerk voor rugchirurgen die zich willen (verder) bekwamen in de rug- en nek-endoscopie.

Dr. Peter Van Daele, orthopedisch chirurg in ons ziekenhuis, schreef hierin een hoofdstuk met de titel “Optimizing Case Selections in Starting Full-Endoscopic Spine surgery. The Decision Is More Important Than The Incision”. Dr. Van Daele is één van de slechts vier Westerse mede-auteurs die werden gevraagd om een bijdrage te leveren aan het referentiewerk. Dit is zeker opmerkelijk daar twee van deze vier collega’s onbetwiste grondleggers zijn in de rug-endoscopie.

Zijn bijdrage straalt niet enkel af op zijn eigen praktijk maar ook op het O.L.V. van Lourdes ziekenhuis Waregem, medepartner in vooruitstrevende zorg voor haar patiënten.
Begin 2021 kreeg ons ziekenhuis reeds een erkenning als “Center of Excellence” in de full-endoscopische rugchirurgie. Dit is nogmaals een bewijs dat ons ziekenhuis ook inzet op innovatieve en hoogtechnologische zorg en daarin excelleert. Dr. Van Daele is immers een referentie in de endoscopie voor orthopedische rugchirurgen en neurochirurgen wereldwijd.

Bijkomende informatie over de indicaties, de voordelen en operatietechniek van rug-endoscopie is te vinden op spine-endoscopy.net.

publicatie rugendoscopie
center of excellence