Wat als ik een Covid-test nodig heb om naar het buitenland te gaan?

06 juli 2021
deel dit bericht:
Reistesten

Gratis reistesten op afspraak aangevraagd worden via www.mijngezondheid.be. Vervolgens kan een afspraak gemaakt worden via onze planningsmodule. Een afspraak kan tot 1 uur voor het tijdstip online gemaakt worden voor afname tussen 8.00-12.00 en 13.00-17.00 en dit 7 dagen op 7. Alle testen komen op hetzelfde moment aan in het labo, vroeger komen heeft dus geen voordeel.

Lukt het niet om een afspraak te maken via de online agenda, dan kan je telefonisch een afspraak maken via ons onthaal op het nummer 056/623111 tussen 8.00 en 19.00 en dit 7 dagen op 7.

De afspraak en bijhorende code kunnen ten vroegste 10 dagen vooraf online aangevraagd worden. Wil je zeker zijn van een testafspraak, maar is je vertrek nog verder af? Dan kan je toch al een telefonische afspraak maken bij ons. Je vraagt dan tijdig de CTP-code aan via www.mijngezondheid.be(externe link) en brengt deze mee naar je testafspraak. Voor een telefonische afspraak kan je terecht op het nummer 056/623111, tussen 8.00 en 19.00.

We raden reizigers aan om zich 48 uur voor vertrek te laten testen. Zo ben je zeker dat je tijdig over je testresultaat beschikt. Controleer bovendien de specifieke reisvoorwaarden voor je bestemming voor de geldigheidsduur van een testresultaat.

Wat breng je mee?

Kreeg je per sms een CTPC (Covid Test Prescription Code)? Breng die dan zeker mee.
Voor een terugbetaalde test bij reizigers is een CTPC vereist. Deze code kan ook nog aangevraagd worden nadat je al een afspraak hebt gemaakt. Instructies vind je hieronder bij "COVID-certificaat".
Neem steeds je identiteitskaart mee.

Waar kan ik mij aanmelden voor de COVID-screening?

De Covid-19 PCR-test wordt afgenomen in ons ziekenhuis. Volg de bewegwijzering via de parking van onze spoedopname.

Hoe bekom ik mijn testresultaat?

Het resultaat van deze test is doorgaans binnen de 24 uur na afname beschikbaar. Je kan je reisattest (in het Engels) aanvragen via https://covidsafe.be of afdrukken via CoZo. Als deze opties niet werken kan het reisattest op papier in het Engels afgehaald worden aan de onthaalbalie (ten vroegste 24u na afname van de test).

Kostprijs

Enkel met de 16-delige code bestaande uit cijfers en letters bekomen via www.mijngezondheid.be die je moet meebrengen naar ons afnamecentrum, is de reistest gratis. Dit is slechts 2x gratis aan te vragen, enkel als je nog niet de kans hebt gehad om je volledig te laten vaccineren. Als je nog een derde reistest nodig hebt, kan je enkel een CTPC krijgen voor een betalende test. Je kan ook zonder CTP-code een afspraak maken voor een betalende test, maar dan enkel telefonisch.
De kostprijs per betalende reistest is 50 euro. De factuur ontvang je achteraf via de post.

LET OP: We nemen enkel pcr-testen af, sneltesten zijn niet mogelijk. Het resultaat van je Covid-test wordt algemeen gezien binnen de 24 uur geleverd.

Corona-certificaat

Om op reis te kunnen gaan binnen Europa is er een coronacertificaat nodig. Er bestaan 3 verschillende soorten certificaten:

• Een vaccinatiecertificaat bewijst dat je volledig
 gevaccineerd bent tegen het COVID-19-virus.
  • Met een testcertificaat kan je bewijzen dat je een COVID-19-test onderging waarvan het resultaat negatief was. Om het testcertificaat te bekomen volstaat het om de PCR test in ons ziekenhuis te laten afnemen. Via uw rijksregisternummer komt het resultaat automatisch binnen in de app en wordt het testcertificaat gegenereerd. Een sneltest of een zelftest leidt op dit moment niet tot een testcertificaat.
  • Een herstelcertificaat toont aan dat je hersteld bent van COVID-19 na een eerdere positieve COVID-19-test.

Om een testcertificaat te bekomen:
Download de officiële CovidSafeBE-app op je mobiel toestel. Maak een taalkeuze en beantwoord drie vragen die uitwijzen welke COVID-certificaten voor jou beschikbaar zijn. Hierna kan je je aanmelden met een digitale ID (zoals Itsme) en zijn je certificaten beschikbaar om te downloaden en te bewaren.
Op https://covidsafe.be kan je ook je vaccinatie-attest krijgen. Bij problemen met je vaccinatie-attest kan je ook contact opnemen met de regionale helpdesk op 078/78.78.50
Alle EU-landen zullen een bewijs van volledige vaccinatie aanvaarden. Maar niet iedere lidstaat van de Europese Unie zal een certificaat van een gedeeltelijke vaccinatie aanvaarden. De voorwaarden per land (en vaak per regio), vind je terug op https://reopen.europa.eu/nl

Meer info over het coronacertificaat: https://covidsafe.be/nl/veelgestelde-vragen