Kostprijs van een opname

phone 056/62.30.42

Een verblijf in een ziekenhuis gaat gepaard met een aantal kosten. Sommige kosten zijn wettelijk vastgesteld en hetzelfde in elk ziekenhuis, andere kunnen verschillend zijn per ziekenhuis of per zorgverstrekker.

Algemeen kan je zeggen dat alle kosten en honoraria van het ziekenhuisverblijf worden gefactureerd op de ziekenhuisfactuur. Normaal gesproken ontvang je een enkele ziekenhuisfactuur.

Toon meer

Dat kan echter anders zijn als:

  • uw verblijf doorloopt over een van de volgende data: 30 juni of 31 december
  • u opgenomen wordt via spoed, gevolgd door een dagopname of een opname met overnachting(en)
  • u langdurig in het ziekenhuis verblijft

De verpleegnota of ziekenhuisfactuur omvat verschillende kosten.

Patiënten die financiële informatie wensen kunnen hiervoor op werkdagen van 9.00 tot 17.00 terecht bij de dienst facturatie: 056/62.30.42 of via mail: facturatie@ziekenhuiswaregem.be.

Verblijfskosten (prijzen per dag)

 Als patiënt betaal je een deel van alle kosten voor je verblijf en verzorging. Het grootste deel van die verpleegdagprijs wordt echter rechtstreeks betaald door je ziekenfonds en het RijksInstituut voor Ziekte- en InvaliditeitsVerzekering (RIZIV).

Toon meer

Het deel dat je zelf betaalt, wordt het persoonlijk aandeel genoemd. Hoeveel dat bedraagt, hangt af van je status in de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering en de duur van je verblijf.

Hieronder vind je de bedragen die wettelijk zijn vastgelegd voor een ziekenhuisopname met overnachting. Bij een opname zonder overnachting - dagopname, lokale ingreep - zijn deze bedragen niet van toepassing.

  rechthebbende met voorkeurtarief descendent en werkloze zonder voorkeurtarief persoon ten laste incluis rechthebbende met persoon ten laste en hun personen ten laste andere rechthebbende
Dag 1 € 5,44 € 32,71 € 42,58 € 42,58
Vanaf dag 2 € 5,44 € 5,44 € 15,31 € 15,31
Vanaf dag 91 € 5,44 € 5,44 € 5,44 € 15,31

 Zoals je kan zien, verschillen de bedragen afhankelijk van de duur van je verblijf. Als je binnen de 3 maand na het eind van een vorige hospitalisatie opnieuw opgenomen wordt, dan betaal je het tarief van de eerste dag niet opnieuw.

Kamerkeuze (prijzen per dag)

Bij het begin van je opname vragen we je om een type kamer te kiezen: een gemeenschappelijke kamer, een tweepersoonskamer of een éénpersoonskamer. We vragen je hiervoor een opnameverklaring te tekenen.

De opnameverklaring voor een klassiek hospitalisatieverblijf vind je hier. De opnameverklaring voor een opname in het dagziekenhuis vind je hier. Een toelichting bij de opnameverklaring vind je hier.

Toon meer

De kwaliteit van de dienstverlening is onafhankelijk van je kamerkeuze. Je kamerkeuze is echter wel van belang voor een aantal bijkomende kosten, zoals de honoraria en honorariasupplementen. Je kan je kamerkeuze tijdens je verblijf altijd wijzigen. Je moet dan wel een nieuwe opnameverklaring tekenen.

De dienst planning probeert je de kamer te geven die overeenstemt met je keuze. Als dit niet lukt en je een ander kamertype toegewezen krijgt dan je koos, betaal je het tarief van het gekregen kamertype. Bijvoorbeeld: je wil graag een eenpersoonskamer, maar door omstandigheden krijg je een tweepersoonskamer. In dit geval rekent het ziekenhuis het tarief van de tweepersoonskamer aan.

Voor gemeenschappelijke kamers en tweepersoonskamers worden geen kamersupplementen aangerekend. Voor eenpersoonskamers zijn de tarieven als volgt: 

  Daghospitalisatie Alle hospitalisatieafdelingen
Eenpersoonskamer € 45,00 € 45,00
Luxe kamer materniteit - € 100,00/€ 125,00

Het ziekenhuis rekent geen kamersupplement aan voor een eenpersoonskamer in volgende situaties:

  • als je gezondheidstoestand, het onderzoek, de behandeling, of toezicht vereisen dat je op een eenpersoonskamer ligt.
  • als je verblijft op Intensieve Zorgen of Spoedopname, buiten je wil om en voor de duur van je verblijf.
  • als het een opname van een kind betreft, dat samen met een begeleidende ouder in het ziekenhuis verblijft.

Farmaceutische kosten (prijzen per dag)

Als patiënt betaal je per dag een forfaitair bedrag voor terugbetaalbare geneesmiddelen, ongeacht het feit of je zo'n geneesmiddelen toegediend kreeg. Dit geneesmiddelenforfait geldt enkel voor een opname met overnachting(en), en bedraagt 0,62 euro per dag.

Toon meer

  Rechthebbende met voorkeurtarief Andere rechthebbende
Forfait medicijnen € 0,62 € 0,62

Farmaceutische en parafarmaceutische producten

Een groot deel van de medicatie die je wordt toegediend, wordt forfaitair vergoed door de overheid. Je hoeft er dus zelf niets voor te betalen. Bepaalde medicatie wordt echter niet of slechts gedeeltelijk betaald door de overheid. Het gaat met name om slaapmiddelen, vitamines, pijnstillers... Bij deze medicatie valt de kost wel ten laste van jou als patiënt, hetzij gedeeltelijk, hetzij volledig.

Parafarmaceutische producten zijn producten die niet erkend zijn als geneeskrachtig. Ze hebben meestal een hygiënisch karakter: huid- en haarproducten, dieetproducten... Bepaalde van deze producten neem je achteraf mee naar huis. Denk bijvoorbeeld aan antiflebitiskousen, cold packs... Deze parafarmaceutische producten vallen volledig ten laste van de patiënt.

Implantaten, prothesen en niet-implanteerbare medische hulpmiddelen

Bij implantaten en prothesen wordt een onderscheid gemaakt tussen vergoedbare en niet-vergoedbare producten.
Een beperkt aantal implantaten is volledig ten laste van het ziekenfonds: pacemaker, urinaire sfincterprothese... De meeste implantaten worden echter slechts gedeeltelijk terugbetaald door je ziekenfonds, de rest valt ten laste van jou als patiënt: heupprothese, reconstructieve borstprothese, knieprothese... We raden je aan om voor de ingreep aan je behandelend arts te vragen welke kosten je kan verwachten.

Onder niet-implanteerbare medische hulpmiddelen vallen twee categoriën materiaal:

  • endoscopisch materiaal: hiermee wordt een kijkoperatie mogelijk
  • viscerosynthesemateriaal: materiaal om te hechten

Niet alle kosten van deze materialen worden door het ziekenfonds terugbetaald. Het kan dus dat je als patiënt ook een deel van die kosten moet dragen.

 

Medische en paramedische honoraria

Als patiënt kan je - in geval van een geplande opname - je behandelend arts vrij kiezen. Die arts van jouw keuze kan tijdens je opname beroep doen op collega-zorgverleners. Deze zorgverleners vragen een honorarium voor hun prestaties. Sommige honoraria zijn wettelijk vastgelegd, andere worden - binnen bepaalde afspraken - vrij bepaald.

Er wordt een verschil gemaakt tussen forfaitaire erelonen per opname en honoraria en honorariasupplementen.

Forfaitaire erelonen per opname

Voor bepaalde disciplines zijn per opname forfaitaire bedragen vastgelegd. Het gaat om klinische biologie, medische beeldvorming en specifieke technische verstrekkingen.

Toon meer

Als je arts in het kader van de behandeling onderzoeken aanvraagt (labo, medische beeldvorming...), dan wordt dit in de rubriek "honoraria" van je factuur vermeld.

Deze forfaits zijn verschillend voor een opname met overnachting en een opname zonder overnachting.

Opname met overnachting Rechthebbende met voorkeurtarief Andere rechthebbende
Forfait technische verstrekkingen € 0 € 16,40
Forfait klinische biologie € 0 € 7,44
Forfait medische beeldvorming € 1,98 € 6,2

 

Opname zonder overnachting Rechthebbende met voorkeurtarief Andere rechthebbende
coördinatiehonorarium 1 € 0 € 4,96
coördinatiehonorarium 2 € 0 € 2,43

 

 

Honoraria en honorariasupplementen

Voor de meerderheid van de prestaties die artsen en paramedici uitvoeren, komt het ziekenfonds tussen in de betaling. Het bedrag dat wordt terugbetaald door het ziekenfonds wordt vastgelegd in een nationaal akkoord, dat wordt afgesloten tussen artsen en ziekenfondsen. Dit bedrag wordt het verbintenistarief genoemd.

Dit verbintenistarief kan heel verschillend zijn: sommige prestaties worden volledig terugbetaald, andere slechts gedeeltelijk. Er zijn ook prestaties waarvoor het ziekenfonds niets terugbetaalt.

Bovenop dit verbintenistarief kan een arts je een honorarium of ereloonsupplement vragen. Dit ereloonsupplement wordt niet terugbetaald door het ziekenfonds. Eventueel kan je hospitalisatieverzekering wel tussenkomen in de kosten.

Toon meer

De hoogte van deze ereloonsupplementen is afhankelijk van het statuut van je behandelend arts en van je kamerkeuze.

Het statuut van je behandelend arts

Ziekenfondsen sluiten op regelmatige basis akkoorden met de artsen over de tarieven die kunnen worden aangerekend voor bepaalde prestaties. Artsen kunnen kiezen of ze deze tariefafspraken (verbintenissen) willen volgen of niet.

  • geconventioneerde artsen houden zich aan de gemaakte tariefafspraken.
  • niet-geconventioneerde artsen volgen deze tariefafspraken niet en bepalen hun honorarium of ereloon vrij, weliswaar binnen grenzen die binnen het ziekenhuis zijn afgesproken.
  • gedeeltelijk geconventioneerde artsen volgen de tariefafspraken op bepaalde plaatsen, dagen en uren. Daarbuiten volgen ze de tariefafspraken niet en bepalen ze hun ereloon vrij, opnieuw binnen de grenzen die binnen het ziekenhuis zijn afgesproken.

Op de factuur staat een geconventioneerd arts vermeld onder de code C, een niet-geconventioneerde arts onder de code NC, en een gedeeltelijk geconventioneerde arts onder de code PC. Niet alleen de conventiestatus van je arts bepaalt welke honorariasupplementen hij/zij je aanrekent, ook je kamerkeuze is hierbij van belang.

Je kamerkeuze

Artsen kunnen een ereloonsupplement aanrekenen als gevolg van jouw kamerkeuze.

Geconventioneerde artsen moeten zich voor patiënten in gemeenschappelijke en tweepersoonskamers houden aan de opgelegde verbintenistarieven. Deze patiënten mogen ze geen ereloonsupplementen aanrekenen. dat kan echter wel voor patiënten in éénpersoonskamers.
Niet-geconventioneerde artsen mogen volgens de wet voor alle kamers ereloonsupplementen aanrekenen, tenzij de patiënt tot een sociale categorie behoort. Binnen het O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem geldt echter de afspraak dat ook niet-geconventioneerde artsen enkel in éénpersoonskamers ereloonsupplementen aanrekenen.

Een overzicht van de tariefafspraken die in ons ziekenhuis gelden:

  geconventioneerde artsen niet-geconventioneerde artsen
Gemeenschappelijke kamers 0% 0%
Tweepersoonskamers 0% 0%
Eénpersoonskamers 100% 100%

Geen enkele arts, geconventioneerd of niet, mag een ereloonsupplement aanrekenen in de volgende situatie:

  • Als je gezondheidstoestand, onderzoek, behandeling of toezicht vereist dat je op een éénpersoonskamer ligt.
  • Als je verblijft op de dienst Intensieve Zorgen of op de dienst Spoedopname, buiten je wil om en voor de duur van dit verblijf.
  • Als het gaat om de opname van een kind, dat samen met een begeleidende ouder in het ziekenhuis verblijft, tenzij die begeleidende ouder via een afzonderlijk te ondertekenen document expliciet heeft gekozen voor een éénpersoonskamer en die ook is toegewezen.

 

De conventiestatus van onze artsen vind je via het overzicht op deze website.

 

Diverse kosten en comfortdiensten

Tijdens je verblijf in het ziekenhuis kan je gebruik maken van een aantal comfortdiensten: telefoon, kapper, pedicure, toiletartikelen, kranten en magazines, maaltijden voor bezoekers, rooming-in voor ouders van gehospitaliseerde kinderen...

Hier vind je de overzichtslijst met tarieven van de meest gevraagde comfortdiensten.

 

 

Derdebetalende systeem

Voor je ziekenhuisfactuur geldt de regel van het derdebetalende systeem. Dat betekent dat je als patiënt enkel het deel betaalt dat niet rechtstreeks door je ziekenfonds betaald wordt.

Als je niet bent aangesloten bij een ziekenfonds of als je ziekenfonds niet tussenkomt voor de behandeling/ingreep (bv. een esthetische ingreep), dan zal je zelf je factuur integraal moeten betalen.

Factuurvoorwaarden en betaling

Je wordt geacht je verpleegnota/ziekenhuisfactuur te betalen binnen de 8 dagen na ontvangst. Bij gebrek aan betaling op de vervaldag wordt van rechtswege, zonder dat daartoe enige ingebrekestelling nodig is, de wettelijke rente eisbaar evenals een schadevergoeding van 15% met een minimum van 37.25 euro op het schuldsaldo.

Patiënten die het moeilijk hebben om hun factuur te voldoen, kunnen telefonisch contact opnemen met de dienst debiteuren: 056/62.30.31.

Patiënten die financiële informatie wensen kunnen hiervoor terecht bij de dienst facturatie: 056/62.30.42 of via mail: facturatie@ziekenhuiswaregem.be

Transport

Ons ziekenhuis is een erkende en gewaardeerde partner voor 100-oproepen. De factuur van een 100-oproep krijg je samen met je verblijfsfactuur opgestuurd. De tarifiëring gebeurt op basis van de wettelijk voorziene tarieven.

Als je voor een onderzoek of behandeling vervoerd wordt naar een ander ziekenhuis, dan zijn de transportkosten voor jouw rekening, behalve als je diezelfde dag terugkomt naar het O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem voor verdere behandeling. De transportfactuur wordt je toegestuurd door een externe ambulancedienst. Voor transportkosten geldt géén derdebetalersrekening: het bedrag dat jou ten laste komt, is afhankelijk van de tussenkomst van je ziekenfonds en van de tarieven van de ambulancedienst.

Hospitalisatieverzekeringen

Ons ziekenhuis heeft akkoorden afgesloten met enkele hospitalisatieverzekeraars voor wat het zogenaamde vierdebetalersysteem betreft. Het vierdebetalersysteem is een voorschottensysteem: je verzekeraar zal de gemaakte ziekenhuiskosten ten laste van de patiënt voorschieten door je factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis te betalen. Eventuele kosten die niet gedekt worden door je polis - vrijstelling, telefoon, bepaalde ereloonsupplementen - verrekent je verzekeraar nadien dan rechtstreeks met jou.

Toon meer

De gegevens die de dienst Opname of Inschrijvingen vraagt over je hospitalisatieverzekering, zijn énkel bedoeld om het vierdebetalersysteem te laten werken. De vraag over een mogelijke hospitalisatieverzekering heeft géén invloed op de hoogte van je ziekenhuisfactuur.

Het ziekenhuis stuurt een factuur naar je verzekeraar en ook een - informatieve - factuur naar jou.

Organisaties waarmee een vierdebetalersysteem werd afgesloten:

  • DKV International
  • Assurcard (Allianz, Delta Lloyd Life, Ethias, de Federale Verzekeringen, Fidea, KBC Verzekeringen, Mercator)
  • Medilink
  • Medi-assistance (AXa, AG Insurance, Inter partner Assistance)

Werkwijze:

  DKV Assurcard Medilink Medi-assistance
geplande opname voorleggen Medi-Card aan dienst Opname bij opname

Vooraf contact opnemen met je verzekering:

  • Allianz: via kiosk, telefonisch of via internet
  • KBC: telefonisch
  • Ethias: via kiosk
  • Mercator: via kiosk, telefonisch of via internet
  • Delta Lloyd/Swiss Life: via kiosk of via internet
  • Fidea: telefonisch
  • Federale Verzekeringen: telefonisch
Vooraf telefonisch contact opnemen met het nummer op de Medilink-kaart Vooraf telefonisch contact opnemen met het nummer op de Medi-Assistance-kaart en ondertekende bevestigingsbrief meebrengen
opname via spoed zo snel mogelijk Medi-Card voorleggen aan dienst Opname Zo snel mogelijk contact opnemen met je verzekering, op de manier zoals hierboven beschreven Zo snel mogelijk telefonisch contact opnemen met het nummer op de Medilink-kaart Zo snel mogelijk telefonisch contact opnemen met het nummer op de Medi-Assistance-kaart en ondertekende bevestigingsbrief zo snel mogelijk bezorgen

 

De Assurcard kiosk bevindt zich in de dienst Opname.